[CNW:Counter]

Tráva neroste
(enem za vodů)

Dlouho jsem nebyl na chalupě, A zrovna je takové správné vegetační období. Tráva roste jak zdivočelá, je potřeba jet pokosit kolem chalupy, jinak se do ní ani nedostaneme. Jedu v pátek odpoledne autobusem. Hned na Černým mostě se skamarádím s malým dravcem. Normálně si tu dřepí na zeleným zábradlí a naivně čumí. Vyfotil jsem si ho pěkně zblízka. Je mladej a unavenej. Za chviličku mi jede autobus, tak se spolu moc nevykecáváme. Pan řidič je asi veselá kopa, protože když přistoupí dáma s psíkem,vybafne na ni pan řidič: "Tak to je jeden celý a půlku psa." Dáma se ohradí, že ho má v tašce, a řidič pokračuje? "Když mu trčí hlava, musí platit." Vyjíždíme z Prahy, asi je i trochu frmól na silnicích, ale to já nevím, usnul jsem jak špalek a probudil se až v Hradci. Po osmé jsem konečně v Ostružné, je tu o poznání chladněji a dokonce to vypadá, že bude pršet. To mi to pěkně začíná ten pracovní víkend.
Nemýlil jsem se s tou velikostí trávy, děti by se v ní ztratily. Je vysoká po pás, někde i výš. A pěkně hustá. Na chalupě není benzín, tak mám klidnej večer s kindlem. Uvařil jsem si zelenej čaj a četl vzpomínky od Milana Uhdeho. Dokonce jsem si i v kamnech zatopil. Za potokem na mě tupě čumí Bohoušek. Asi tunovej černej bejk, kterýho ode mě dělí jen 48 voltů v drátku. Stejně je divný, že tak mohutný zvíře respektuje uprděnejch 48 volt. To já, kdybych byl bejk a ne vůl, tak se na ohradník vyprdnu a uteču za krávama.

Můj novej kamarád z Černýho mostku

Fotím si ho pěkně zblízka. Je skvělý model, nevrtí se, neprudí a čumí chytře.

Kámo, tak zatím ahoj, já musím na autobus. Stejně by mě s tebou do autobusu nepustili, protože nejsi pes.

Chaloupka mě přivítala vysokou trávou a prázdným kanystrem od benzínu. Je to fajn, protože nemůžu začít hned kosit, ale musím prvně pro benzín. Vstanu ráno v 6 a zajedu pro něj do Jeseníku. Jdu docela včas, takže si můžu fotit kolem hřbitova.

Na hřbitově je stejnej klid jako v celé Ostružné.

Na nádraží je taky klid, prostě všude tu je děsnej klid.

Za chvilku přijíždí jednovagónovej motoráček. Je rozhrkanej a vypadá, že pomalu vypouští duši, jestli ji už nevypustil. Do Jeseníku to je půl hodinky.

Ostružňáckej nádražní hajzlík je zadarmo, ale zamčenej.

Toto je historicky první bezdrádový přenos vody v dějinách okapnictví.

Jeseník se ospale probouzí do novýho dne. Lidi se tu pomaličku šourají, cizinci-tůristi ještě spí. Ráno to tu vypadá jak ve městě samotářů.

Prsa stehna čtvrtky a půlky.

Kompozice opuštěnejch hospodskejch zahrádek.

V Jeseníku se tak rychle mění počasí, že většina venkovních zahrádek od hospod je zabalená do igelitu. Aby hosti nechcípli na krátkodobou slotu.

Jedno selfíčko.

V Jeseníku se docela třídí. Například ta židle nemá odpovídající kontejnérek, tak se tu povaluje jen tak.

Zákaz vnikání do nádoby. Jo a taky bych rád věděl, jak se pozná vysloužilý elektrospotřebič. A co se stane, kdybych tam hodil novej?

Když jdu pro ten benzín, musím vypadnout z města. Nikdy by mě nenapadlo, že to je tak daleko.

Jeseníkem protéka řeka Bělá. Je pěkně zákeřná a ráda se vyleje z břehů, když chvíli víc prší. Ale dneska je líně klidná.

Tenhle mostek je hodně frekventovanej. Vejde se na něj jen jedno auto a lidi se musí mezi sebou dohodnout, kdo první. Víc takových úzkých mostů, ať můžeme trénovat toleranci.

Pak ještě kolem pstruží farmy, kolem masny, a prodejny se šroubkama a už jsem skoro u benzínky.

Jeseník je hodně otabulkovanej.

A často jsou tu domy, které stojí jen silou vůle, správně by už měly padnout.

Samý zákazy a příkazy. I když často nesrozumitelné.

Vybydlenost spousty objektů je tu nápadná.

Třeba tenhle barák vypadá hodně jetě, ale přitom všechna okna jsou plastová a nová.

Tenhle baráček je na tom skoro stejně jako naše chaloupka.

Opilcovo ráno před masnou, kde nabízí tlačenku.

Divná adresa.

Anařům se v tomhle kraji prý daří.

Když jsem si fotil tenhle dům, vystartoval na mě mísťnák, že co jako to fotím, řekl jsem, že nevím, a on, že proč to jako fotím, řekl jsem že nevím. Kupodivu to fungovalo. Odešel. Ale kam? Nevím.

Nebo třeba tahle pivnice. Pamatuju si ji roky, desítky let. A vždycky byla zavřená.

Ještě strunu do sekačky a honem na vláček. Jenže von jede jen na Ramzovou, zbytek musím doběhnout. Doma se hned pouštím do sekání a sekal jsem celej den až do večera, Kupodivu se mi to podařilo pokosit celé. Mám žízeň jak trám, tak si zajdu večer do místní hospody na pivo.

Dostávám kapky od místňáka, že jsem jen Pražák, a nebo přinejmenším pouhý rekreant. Což teda pravda není, protože sekáním trávy se zrekreovat nedá. To mi můžete věřit.

Bavíme se s Honzou o běhání a podobných koninách. Pivo je dobrý.

V pozadí nás přísně sleduje pan Bubela, co v Ostružné provozuje obchod potravinami.

Ale Eda zákeřně objednal lak na rakve a donutil nás toho panáka vypít. Nechutnalo mi to, ale co, aspoň jsem od něho nedostal kapky, že se vyvyšuju, nebo cokoliv jinýho. Eda umí precizně kácet stromy. Skoro na centimetr přesně.

Tenhle chlapík mi vynadal i za to, že nosím na ruce hodinky, protože proč je vůbec nosím. A pak zahodil telefon až nakonec hospody. Kdoví, co to je za značku, protože to vydržel. A asi jsou na tohle číslo s mobilem zvyklí, protože mu mobila přines úslužně číšník, aby za chvíli telefonem mrskl znova.

Tak trošku si zapomlouvat, kdo je jaká sketa a takové to správné brblání.

Jdu domů a spát. Na ráno jsem si vymyslel za odměnu, že mám posekáno, že vyběhnu nahoru na Šerák, teda vlastně na Keprník a zpátky. Je to moc do kopce a na rozcestí pod Šerákem jsem sotva dech popadal.

Správná modrá.

Neztopořená větev.

Pod Keprníkem. A honem zase zpátky na chalupu.

Dřevěnej had.

A furt do kopce. Snažím se běžet i mimo cesty. Je to sice kratší, ale zato víc do kopce.

Běžel jsem ve svých běhacích sandálkách Luna. Vypadají nevěrohodně, takovej kousíček tenké gumy a jeden pásek. ale je fakt, že na běhání jsou skvělý. Dokonce se mi chce říct, že jsou lepší na běhání než na chození.

Běžím lesem, pěšinka nikde. Všecko tu voní a je tu ticho.

No a to už jsem skoro zase doma u chalupy. To jsem nebarvil ve fotošopu, to bych dokázal líp a přesněji, ale natíral ty deklíky někdo s rozmachem. Doodvážím poslední kupky trávy, pak rychle oblíknout civil a utíkat na vlak. Jede na čas, ale v Zábřehu se všechny rychlíky štosujou. Zpoždění se vyšplhalo až na 120 minut, jenže to mi tak moc nevadilo, jednak proto, že jsem nasedl na vlak, který už měl být skoro dvě hodiny odjetej, čili já jsem se zase tak moc neopozdil. Usnul jsem zase jako špalek a místo v Libni jsem vystupoval na hlaváku. Ani to nebyl průšvih, protože jsem stejně jel tím samým panťákem, jako z Masaryčky.

Vítá mě hlavní město Praha.

Roháče
(příspěvek od Helči)

Tento víkend jsme se s Míšou vydaly na Roháče. Já jsem v Tatrách ještě nikdy nebyla a Míša byla můj zkušený průvodce. Byl první letní den, z chaty v podhůří se na nás hory přívětivě zubily.
V pátek ráno se vydáváme nahoru. Čeká nás výstup do sedla a potom přes hřeben Ostrých Roháčů až do údolí na druhé straně do Žiarskej chaty. Hned po prvních desti krocích začíná pršet. Vytahujem pláštěnky a usměrňujem nebesa. Jen poprchá a po asi hodině a půl dokonce pršet přestává. Mlha je hustá jako mlíko, občas se rozestoupí, a vykouknou na nás kopečky a doliny.
Přechod přes Ostrý Roháč je parádní. Drápeme se na skály jako kamzíci, přidržujeme se řetězu a snažíme se nemyslet na to, co by se stalo, kdyby člověk zpanikařil a blbě stoupl… Díky chladu, mlze a občasnému dešti máme velehory skoro pro sebe. V některých momentech se nám i nohy zatřásly, ale hlava to pak vždycky zase srovnala. Pak sestup do Žiarskej chaty a nocleh tamtéž.
Druhý den vypadá slibněji, co se počasí týče. Shora na nás nesměle vykukuje sluníčko a my se drápeme zase do sedla. Po asi dvou hodinách jsme nahoře a vydáváme se na přestup hřebene Tri Kopy a Baníkov. Výhledy jsou o něco lepší než předešlý den, ale po chvíli se zase vše halí do mlhy. Tri kopy máme zdolané, Baníkov před námi a z mlhy se najednou začnou sypat malé ledové kuličky. Normální krupobití. Pak začal foukat vítr a kroupy nás šlehaly po celém těle. Holýma rukama se přidržujeme mokré skály a ledových řetězů a šineme se vpřed. Začíná to být docela dobrodružné – kameny začínají klouzat.
Nakonec se nám podařilo dorazit až do Baníkovského Sedla, tam však raději kvůli počasí hřebenovku končíme a sestupujeme do doliny. Kroupy se mění v husté macaté vločky. A po další asi hodince přestává sněžit a vylézá slunce. My jsme zatím došly k plesům a statečně se, ač zmrzlé, koupeme v té ledárně.
Pak už jen seběh do údolí. V první chatě si dáváme na zahřátí místní „Čučorietkový sen“ – borůvky máčené v rumu a ještě čemsi. Je to balada. Večer ve sprše se nám pak konečně podařilo rozmrznout. Bylo to skvělé, určitě se musím ještě vrátit dokončit ten nedokončený hřeben.

výstup do sedla

přechod hřebenů

Protěž Alpská neboli slovensky Plesnivec

Roháče

Pleso, kde jsme se koupaly

čučorietkový sen

bazar

Už vím, kde bych chtěl zakalit.

• Do Česka míří projekt BeatBullying z Velké Británie, který má za cíl potlačit šikanu a kyberšikanu u dětí, kdy se poradci stávají i samotné děti. Obětem šikany budou pomáhat jejich vrstevníci ve věku od 11 do 17 let. Kontakt může probíhat buď osobně, ale hlavně prostřednictvím zabezpečeného chatu na stránkách www.beatbullying.org, který je v provozu od 14 do 22 hodin. Mladí poradci procházejí dvoudenním školením, kde se dozvědí o různých formách šikany a jak spolupracovat s postiženými. Kromě toho je v době chatu neustále v pohotovosti psycholog a tým pro řešení krizových situací.
  • Podle vědecké studie Kalifornské univerzity lék suramin, který byl původně používán na potlačení příznaků africké spavé nemoci, zmírňuje u myší příznaky autismu. Jedna z nedávných hypotéz naznačuje, že autismus patrně způsobuje vzájemná abnormální komunikace buněk. Lék, který byl podán myším s autismem, u nich dokázal obnovit normální buněčné reakce a zvrátit příznaky neurologického onemocnění. Suramin však nelze užívat dlouhodobě.

australia

Surreálný inspektor Zrzek v.p. (vlastní packou)

Táta zkouší lehce roztěkaného třeťáka z prvouky.
Co je samice od koně? - Klisna.
Co je samec od koně? - Hřebec.
Co je mladé od koně? - Hřebík.

Museum Kampa - Výstava RUDOLF DZURKO Století pohrom – století zázraků Rudolfa Dzurka
(do 22. 6. 2014)
Obrazy Rudolfa Dzurka jsou tvořeny unikátní technikou lepení barevné skleněné drtě na skleněné tabule.

DOX (do 22. 9. 2014)
Výstava PRVNÍ LINIE připomene 100 let od výročí začátku 1. světové války. V hlavním výstavním prostoru Centra DOX se v monumentální prostorové site-specific instalaci slovenských umělců Bohuše a Moniky Kubinských střetnou dvě bojové linie: zákopový val evokující „verdunský“ obranný systém z první světové války a linie tvořená fragmenty autentických protileteckých bunkrů (tzv. „kugelbunkrů“) z druhé světové války, která byla jejím přímým důsledkem. Pomyslné opuštěné a ztichlé bojiště, v němž se tyto dvě „první linie“ dvou největších válečných konfliktů v dějinách lidstva setkávají, se stává jakýmsi mementem uplynulého století válek a jejich absurdity.

Umění a ctnost
K teorii umělecké reprezentace
Ctnosti jako uměřenost, pokora, velkomyslnost, vytrvalost, moudrost a víra byly dávno vyhnány z umění i z úvah o umění do exilu nepaměti; nejdřív osvícenským racionalismem, pak romantismem s jeho honbou za silnými emocemi, a nakonec modernou s její mnohostrannou výstředností. Opakování, navyklý způsob a cvik jsou dnes v obecném povědomí nudné a esteticky neatraktivní. A přece největší evropské umění – Giotto, Dante nebo Shakespeare – bylo výrazem i obrazem mravních a náboženských ctností, těchto „druhých přirozeností“, nabytých, ne vrozených, nerozumových, ale ne nerozumných – oněch „středových dober“ lidské bytosti, jimž časy odzvonily, neboť se nedala převést na informaci ani na zboží, oněch dober, která dávají životu řád, umění krásu a člověku charakter.

• „Některé skvrny nelze vyčistit bez porušení podstaty látky.“ (Bohumil Hrabal)
  • Divadlo:
    Od 21. do 30. června se v Hradci Králové bude konat mezinárodní festival Divadlo evropských regionů.

Od 1. do 30. června se v newyorském klubu Blue Note uskuteční jazzový festival (info: www.bluenote.net).

Mladý americký kytarista Nir Felder si intenzivním koncertováním či spoluprací s Esperanzou Spalding a Gregem Osbym vysloužil novinářskou nálepku „příští jazzový kytarový velikán“. Nyní vydává desku Golden Age, jako svůj autorský debut. Hrají s ním Aaron Parks (piano), Matt Penman (baskytara) a Nate Smith (bicí).

Zdravím všechny známé.
Zahrajeme Zappu v sobotu 28.6.2014 na nádvoří Městského Divadla Brno, Lidická 12. Jedná se o dvoudenní pivní festival (4. ročník), jehož program naleznete i na http://www.pivnifestbrno.cz a navíc ho připínám.
Za kapelu Jiří Hála.

STRÉC JURÁNEK NEKECAL

a foto z večera v Dělňáku dodal! Děkujeme silně! Můžeme tudíž doložit, kdo všechno tam byl a zpíval: hlavně původce celé akce NPVŠ – Neznámý písničkář Vít Šujan. Měl na starosti dramaturgii, sám si byl pořadatelem, vybral písně a rozdal nám všem úkoly.

Studentky a studenti prvního ročníku muzikálu JAMU, na podzim už druháci...

Plnej sál lidí spřízněných duší.

Jirka místo zkoušky den před tím chystal zvuk, poněvadž nepřišel zvukař a v kýžený večer hrál skoro všechno tzv. „z pytla", měl z toho samozřejmě docela těžkó hlavu.

V popředí vedle Víti stojí a zpívají žáci ZUŠ Blansko, které učí zpívat Katka Šujanová – a moc dobře!

To je ona spolu s Víťou (občas spolu taky tvoří skupinu Two ksichties), s nimi v triu Doc. RnDr. Jiří Fajkus Csc., zpívali krásně.

Byl to příjemný, neformální večer taky díky Vám, kteří jste přišli! Děkujeme, příště zas – možná dojde na to, že celý večer někdy v září zopakujeme.

PAVEL FOTIL VENCU A VENCU

nejen za úplňku,

ale i jindy.

Černej Venca moc nepózoval, poněvadž si lízal rány, způsobené jedním kocouřím loupežníkem, jehož se oba Vencové bojí.

V neděli se to tu zase hemžilo Klementy a Katka zkoušela objektiv od Pavla.

A už nevím, co fotila ona a co Pavel. Vyšla z toho tak trochu studie pánů Klementů, Kiara na focení zrovna neměla moc náladu.

A fčil tu našu!

Dada a spol.
www.quakvarteto.cz

23.6. 2014 - Dr + pilní příznivci prasete

viditelné prase, viditelné prase, wwwprase prasisko viditelneprase wwwiditelneprase widitelneprase widitelné prase Viditelne.prase.cz Dušan Rouš