Peru potřetí
(Jednodeňáky u Cusca)

Byly to vlastně dva výlety. První autobusový, hned následující den po příletu do Cusca jako součást aklimatizace. Valle Sagrado de los Incas, neboli posvátné údolí řeky Urubamby, plus několik dalších zajímavých lokalit. Na jeden den je toho dost, tak to vezmeme stručně.

Nejprve Chinchero. Místo na kopci s pěknou atmosférou, puntíkovanými prasátky a kamennými terasami, jaké je možné spatřit i na jiných místech. Naučné středisko, kde vám ukážou, jak se tvoří látka a čím se pak barví. Můžete si něco koupit do výbavy (aspoň třeba ubrus).

Moray – vypadá to jako divadelní amfiteátr (několik amfiteátrů) nebo upravený kráter sopky. Ve skutečnosti však políčka Inků, na nichž testovali odrůdy kukuřice a brambor v různých teplotních a výškových podmínkách kvůli výběru těch nejvhodnějších. Těžko uvěřit, ale zjistili to vědci. V blízkém městečku další úžasné sousoší s oslíkem a zmenšeninou výzkumného střediska na podstavci.

Las salineras de Maras. Inspirace pro město Slaný honosící se rovněž slaným pramenem. Zajisté ne tak vydatným jako zde. No ale žádná řeka to také není, a co se z toho dá vytvořit! Po rozvětvení do mnoha a mnoha kanálků voda napájí stovky mělkých rybníčků, ze kterých se po odpaření vody těží sůl ve třech třídách kvality. Vlastníků je prý mnoho, někteří mají tři, jiní třeba deset polí. Teprve po důkladnějším pozorování si jeden všimne, kolik pracujících postav se v tom slaném zemědělství pohybuje.

Ollaytaytambo si některými stavbami nezadá ani se slavnějším Machu Picchu. Masivní kamenné zdi, terasy, zbytky paláců. Zpola opracované kameny, které nedoputovaly na místo určení. Hlavní rozdíl je asi v okolní krajině, s tou u M.P. se těžko může měřit skoro jakákoli.

Pisaq – trhovkyně, kamenné zdi, terasy, opevněný kopec. Jelikož se zde v areálu nacházejí skály, u vchodu je informace o možném nebezpečí pádu kamenů. Zelený praporek značí bezpečný stav, červený zákaz vstupu. Ten ementál ve skalách přes údolí jsou komůrky, kam se ukládali nebožtíci – tedy hřbitov.

Druhý z výletů v okolí Cusca následoval po tom masakru na Salkantay treku, kdy nás žraly muchničky, jak jsem psal minule. Stopy nám zůstaly ještě mnoho dnů.

Vzhůru do Duhových hor. Sto kilometrů jihovýchodním směrem z Cusca nejprve po řádné silnici, pak hodně do kopce po mnohem horší cestě. Parkoviště v holé krajině ve výšce 4640 m, pak stoupání pěšky na 5000 m. Ještě předtím školení. Tři nejdůležitější pomůcky pro výletníky zahrnují: hůl jako oporu, lístky koka k zahnání výškové nemoci a přírodní kyslík, který vynalezli Kečuánci. Půjčovna holí v místě. Jak je to s legálností lístků koka jsme nevypozorovali do konce pobytu. Všude se to nabízelo (celá fotka shrbené stařenky s nabušenou taškou bude v jiném dílu), všude se to konzumovalo (hlavně v čaji), přitom je to zřejmě droga. U přírodního kyslíku je třeba se pozastavit, neboť, jak jistě každý uzná, se jedná o převratnou věc. Nachází a prodává se v malé plastové lahvičce. Něco jako gel s eukalyptovou vůní. Trochu si kydnete na dlaň, rozetřete a pak silně tlesknete. Přitom necháte dlaně stisknuté, aby kyslík neunikl. Ten si pak užijete, když opatrně strčíte nos mezi dlaně a inhalujete. Kolik je v autobuse důvěřivců se poznalo záhy podle šířící se vůně eukalyptu. Zajímalo by mě, jestli tento kyslík by byl teoretický počítán jako pomoc na osmitisícovkách. Jak jsou horolezci často vtipně děleni podle toho, jestli vylezli horu s kyslíkem nebo bez kyslíku. Je to sice jen slovíčkaření, ale podle mě bez kyslíku nevylezeš ani do třetího patra.

Z parkoviště vyrazily davy ještě za slunečního svitu. Cesta vede rovně, souběžně se zasněženým hřebenem, a stále mírně stoupá. Náš průvodce se nás snažil přesvědčit, že popěvek Hakuna Matata je z Peru. Narazil, protože s ´Jambo bwana´ a ´Hakuna Matata´ jsme před dvěma roky prožili tři týdny v Tanzanii. Vedle cesty pro pěší vede cesta pro jezdce na koních, kteří (jezdci, nikoliv koně) cestu sami nezvládnou, nebo se jim nechce. Zajímavé nám přišlo, že vodiči za dalším ritem s kopce běhali vedle koní, aby je šetřili.

Kdo si myslel, že je velký horal s hůlkami a pohorkami, byl trochu schlazen při pohledu na některé z účastníků. V botách na vyšším podpatku se jde nepohodlně, ale zvládnout se to zjevně dá. Jestli jde někdo jen v tričku s krátkýma, riskuje minimálně rýmu.

A pak už se objevily ty očekávané barevně pruhované hory. Ve vietnamských prodejnách se kdysi říkalo „čím víc pruhů, tím víc adidas“. Zde platilo „čím víc pruhů, tím víc mraků“. Chvíli i sněžilo, ale pohledy byly stejně úžasné. Ještě, kdyby tu mohlo být méně lidí. I ty lamy alpaky bychom oželeli. Když už jsme se nyní (i již dříve) zmínili o lamách, upřesníme stručně (a doufám přiměřeně správně, z veřejných zdrojů), že v současnosti jsou uznávány dva druhy v rodu Lama (Lama glama – lama krotká a Lama guanicoe – guanako) a dva druhy v rodu Vicugna (Vicugna vicugna – vikuňa a Vicugna pacos – alpaka). Vicugna pacos, neboli alpaka (ta většinou načesaná kudrnatá) je domestikovaná lama. Chová se především kvůli produkci velmi kvalitní vlny. Lama guanako je sudokopytník z čeledi velbloudovitých. Vikuňa, nebo lama vikuňa, je divoký druh lamy žijící ve vysokých Andách. Narazili jsme na ně jen jednou u parkoviště pod ledovcem Pastoruri. Na domestikované lze narazit leckde, na Machu Picchu, v Duhových horách, ale i v Krkonoších.

Z vyhlídkového místa je kromě hlavní atrakce možné vidět i zasněžený masiv Ausangate (6384 m) i celou trasu od parkoviště. To je ta fotka s modrou cedulkou Montaňa Winikunka 5036 m n. m. Jak se vyrábí pravdivá a nezávislá dokumentace předvedl jeden chlápek, který se nechal fotit s velkou papírovou cedulí, na které měl kótu 5200 m. Co mi to jen připomnělo?
Podle výzkumů místní vědecké kanceláře s dlouhým názvem mají mít místní horniny celkem sedm barev jako incká vlajka. Ať počítám jakkoli, našel jsem jich v textu na vybrané internetové stránce šest. To nevadí. Růžovou, bílou, červenou, zelenou, zemitě hnědou a hořčicově žlutou. Příčinou zbarvení je obsah vápníku, železa, hořčíku, síry a dalších prvků.

Kdo by se někdy chtěl vyhnout houfům turistů na nějakém hojně navštěvovaném místě a přitom ušetřit prostředky i tělo, může se podívat přes skvělé mapy.cz a má to i s vysvětlivkami.

Cestou zpátky, snad za účelem zpestření celkem jednotvárného „výletu jednoho výhledu“, nás vezli ještě zajížďkou na nějaká nepříliš zajímavá jezera. K hromadnému focení u břehu kamarádi ani nevylezli z autobusu. Přišli o hodně. Peruánci při focení nepoužívají trapné „sýr“, apod., mají na to slovo „chicha“ (čti číča). Je to místní alkoholický nápoj z kukuřice. Využil jsem kouzla okamžiku, že tu nikdo nezná češtinu, a nahlas beztrestně zaměnil první písmeno.
Po pozdním návratu do Cusca jsme tak dlouho váhali při hledání restaurace, až už to vypadalo na hladový večer. Pak jsme vstoupili do nenápadného podniku u hotelu blízko našeho bydliště v ulici Tandapata. Překvapilo nás nezvyklé výborné jídlo a vysvětlení přišlo brzy. Kuchař se pochlubil zkušeností v podniku s mišelinskou hvězdou. Kdo má letáček na fotce, dostane deset procent slevu.

Příště je plánována městská turistika. Jednou to přijít muselo.

Něco z vánoční atmošky.

Tibor už peče vánoční cukroví. Co se v mládí...

Helča propadla otužování a Bobík se přidal. Dnes to bylo s ledem.

Ája Bája vzpomíná na historku z mládí II.:
"Když Lukáš zabíjel na Honzovi komára bičem* skončili v nemocnici"
*) bičem nebo rýčem, možná jsem se v tom mumraji přeslechl.

DRUHÁ ADVENTNÍ NEDĚLE NA ZLOBICI ZAČALA

strécovskou situací. Dojeli jsme s velkým předstihem, strýc Dalibůrek obětoval sváteční den a přijel s námi na pomoc. Stěhovali s Jirkou veškeré zvukové zařízení a že toho bylo!
Když jsme byli asi ve třetině příprav, zjistila jsem, že nemůžu najít důležitý kufr s nápisem PIANO. Klavír byl už na místě, ale právě příslušenství z toho kufru chybělo k tomu, aby se vůbec mohl zapojit a hrát. Strécovská situace se zdála skoro neřešitelná, za hodinu už měli přijet studenti na zkoušku a vůbec, času něco řešit nějak nebylo! Naštěstí jsme chytili pomocí mobilu stréca Jurůja, který právě vyjížděl z domu! Vrátil se, prohledal schodiště a kufr našel. Přijel tak akorát, že se všechno podařilo připravit a klavír mohl hrát.
Dalibůrek s Jirkou zjistili, že ve víru zběsilých příprav nachystali reprobedny obráceně.

Naštěstí ještě nepřišly davy a tak mohli provést elegantní výměnu.

Koliba byla krásně upravená, letos přibyly nové stoly a židle, počasí lákalo k výletu a tak jsme očekávali příliv diváků.

Studenti nezabloudili, dostavili se včas a mohli si za odborné asistence Dalibora zapojovat mikrofony. Přišel se podívat i jejich taneční pedagog David Strnad s rodinkou, čímž nám udělal radost!

Přípravy pokračovaly a zkoušet jsme začali v době, kdy už se dostavili první turisté, mající za cíl hlavně oběd na kolibě, protože tam když už se vaří, tak výborně!
Samozřejmě si přitom všichni povídali a zkoušení zvuku v tom kraválu nebylo úplně nejpříjemnější.

Přijela Dáša Barašová s violoncellem, čímž dodala našemu ansámblu ten správný šmrnc!

Těším se, až s námi bude hrát zase Bulisovy písničky, už se k tomu schyluje, na premiéru určitě pozvu včas!

Lidí přibývalo, začátek koncertu jsme museli trochu pozdržet, poněvadž každý potřeboval po túře osvěžení, čímž vznikla fronta jako za komančů.
Začali jsme s 15 minutovým zpožděním, Jaro Majerčík coby šlechetný zachránce dokonce stihl včas přivézt z brněnského nádraží jednu ze slovenských studentek, která se do Brna dřív nemohla dostat.

Třeťáci vystoupili v oslabení (4 spolužáci bohužel nemohli), ale zvládli to.

Lidí přišlo opravdu hodně a byli vstřícní, dokonce zpívali s námi v "opakovacích" písních a koledách.
Na tomto místě už jsem neměla čas nic vyfotit a tak ráda využívám fotek, které na mobil pořídil Jaro Majerčík:

Studenti 3. ročníku střídáni studenty 2. ročníku:

Ti jsou v kompletní sestavě, neboť jich zbylo v ročníku opravdu jen sedm. Statečných!
V některých písních se i prolnuli dohromady s třeťáky a vytvořili 13ti členný sbor.

Samozřejmě při hraní vznikaly další strécovské situace, ale kupodivu všechny dopadly docela dobře. O adventních koncertech to bývá vždycky napínavější, protože muzikanti jsou vytížení a často se doplňujeme, jak se dá. Ale rádi!

Na závěr zní Stříbrná tramvaj, kterou umí všichni, kdo kdy u mě chodili na ansámblový zpěv. A jako přídavek přišla Purpura - tentokrát jsme rozdali text i divákům a nabídli společné zpívání.

Lidi opravdu zpívali, text pomohl a já jsem měla radost, jak to v kolibě parádně znělo.

Děkujeme všem, kdo tam byli, zpívali, hráli, pomáhali, ale taky vařili, uklízeli, organizovali a zařizovali všechno, co bylo potřeba!

Studenti si pochvalovali polívku, řízky, salát a další dobroty. Jako od maminky!
Vyjeli jsme z domu ráno v devět a než se to všechno uklidilo a naložilo, byl večer.
Další pěkný den, vůbec mně nechybí předvánoční nákupy a pečení, ani vánoční úklid. Zůstávají nám v hlavě setkání s lidmi, společné chvilky a radost, když se to všechno povede.
Snad vyjdou i ty další akce, nejbližší je hned ve čtvrtek!

V židenickém "Dělňáku" to bude opět trochu improvizovaná, ale věřím, že krásná akce. 5000 týdnů od narození Jiřího Šlitra - takové jubileum se už nikdy nebude opakovat!
A tak se těšme na další příjemná setkání u muziky, která nám i po tolika letech pořád něco říká. Nebojte se, bude to dlouhé, ale svobodné, v Dělňáku vznikne něco jako poslechová kavárna
s otvírací dobou v 18:00 hod., program poběží nepřetržitě a lidi můžou volně přicházet i odcházet, jak se jim zlíbí. Vydržíme hrát a zpívat určitě nejmíň do 21:00.

POSLEDNÍ KONCERT PŘED VÁNOČNÍMI SVÁTKY
NÁS ČEKÁ

v pivovaru Genius noci v Lomnici u Tišnova:

Bude to zase úplně o něčem jiném, kdo chce přijet, určitě nebude litovat. Organizátoři prosí případné zájemce, aby si raději rezervovali místa na adrese pcklomnice@seznam.cz
Opatrně se těšíme, přijeďte!

Srdečně zveme na promítání dokumentu Tvoje slza, můj déšť a následnou besedu s jeho autorkou Evou Lustigovou.
Pořad se uskuteční příští úterý 10. prosince od 17 hodin v sále OVK na tř. Kpt. Jaroše 3.
Autorský dokument Evy Lustigové Tvoje slza, můj déšť: Přítomnost Arnošta Lustiga (2012) zaznamenává živou formou setkání a osobní rozhovory s jejím otcem. Světově uznávaný spisovatel v něm s typickým humorem vzpomíná na dětství přerušené nacistickou okupací, zkušenost z koncentračního tábora, počátky své spisovatelské dráhy, pobyt v Izraeli a USA či na celoživotní přátelství s Otou Pavlem. Po promítání filmu bude následovat beseda s jeho tvůrkyní. Pořad vzniká ve spolupráci s Kulturním a vzdělávacím centrem rabína Federa. Vstupné 30 Kč

Zveme vás na 4. třídní schůzku v historii Ateliéru pro kočku.
Na třídní schůzky se chodit prostě musí.

Zveme vás všechny, kurzisty i rodiče, děti, vnuky, sousedy, známé, náhodné kolemjdoucí, přátele, nepřátele, Pepu od vedle, prostě všechny, kteří si budou chtít něco společně vyrobit, popovídat si a taky si zkusit mongolsky zakrasopsát. A to se vám hned tak nepovede.

Letos nás navštíví mongolský kaligraf Fux Karachovič, tedy český kaligraf mogolského písma, a předvede nám svůj um. A my si to pod jeho vedením taky vyzkoušíme.

Doneseme si každý trošku vánočního cukroví, to už budete mít zaručeně napečeno, můj muž bude připravovat svařák a pro řidiče horký mošt. Vlastní iniciativě se meze nekladou. U vstupu vás poprosíme o stovku na materiální zajištění akce.