PODÉL TÉ MŽE
(DEN PÁTÝ - STŘÍBRNÝ)

Aby v tom nebyl moc velkej bordel a mohli mí milí čtenáři naskakovat kdykoliv za jízdy, je zde přehled předchozích etap:

Den první - Z Plané u Mariánských lázní do penzionu Obora
Den druhý - Z Obory do Tachova
Den třetí - Z Tachova do Karoliny doliny
Den čtvrtý - Z Karoliny doliny do Svojšína

Čtvrtá etapa ze Svojšína do Stříbra by měla být brnkačka. Délka nějakých trapných 12 kiláků. A terén by měl být taky v pohodě. Jdeme zase všichni pohromadě. Dokonce i Roušovna na pár minut podlehla pokušení, že by přijela do Stříbra vlakem z Prahy a dala si s náma poslední dvě etapy, ale pak v záchvatu kašle všechno odvolala. Ve Stříbře se ale máme tak jako tak setkat s Honzovejma a Álinejma známejma, těma, co spolu loni jeli do Himalájí a před tím na Kilimanžáro (bez Ály) a letos se chystají do Peru. Tak s těma máme večer sraz ve Stříbře.

Svojšínskej zámek nás propustil bez komplikací, i po nás spláchnul.

Máme domluvenou snídaní ze včerejška. Ono toho moc ve Svojšíně není. Obchod jedinej, a to přímo v tom dračím soukromém klubu, co se odpoledne a večer mění jakože v hospodu.

U draka nás čekají hody. Ne zrovna lukulské, ale snídaně je na čundrech docela užitečná akce.

Můžeme si vybrat mezi vypracovanejma párkama z posilovny a nebo chcípákama. Čert ví, jeslti ty tenký nejsou od Babiše. Ale protože se nám to nechce zjišťovat, koupíme si něco spolehlivějšího. A nebyla to ani Trová tika ani JU. I když ceny byly téměř totožné.

Šlo spíš o čundračí klasiku. Něco sýra, šunka, rybí salát v kelímku, rohlíky a plzeň v lahvi. Trvalo to děsně dlouho, protože Potraviny jsou takovej MEETING POINT celé obce. Před námi nakupovaly sice jen tři dámy, ale protože si musely sdělit dojmy ze včerejška a probrat programy TV Nova a TV Barrandov, trvalo to předlouho.

Mezitím venku jóga, fejs a cigáro. A kafe turek.

Je po všem, vyrážíme.

Přes most a přes Mži směr nádraží. Tuhle trasu zná Gábina a Ladys ze včerejška.

Mže napravo.

Uprostřed.

I nalevo.

Zdá se, že ve Svojšíně je předrakováno. Tady je další část klubu. Patrně jde ale o klub zimní, který je teď zavřenej. A nebo klub cestovní a otvírají jen, když přijede vlak s opilci.

Tedy pouze dá-li Bůh štěstí.

Tahle část asi nepatří zrovna pod vliv starostenský, a tak tu jsou domečky lehce vybydlené. Tráva neposečená, což je dobře. Mně osobně se tu docela líbí, taková poezie protrženejch pavučin stáří.

Chvíli jsme šli polními cestami a znova se nám podařilo přiblížit se TÉ MŽI magické. Je to fakt pěkná řeka. Líbí se mi tu.

Začíná oblast osadní. Pozorujeme chlápka, jak se zarputile snaží stříkat jakési býlí. Pozor, na fotce ho nenajdete, ale tam na té druhé straně to kosil chemií.

Vlak si to sere nad našimi hlavami přes pořádnej viadukt. Celá trať tu je zrenovovaná za zločinné prachy Evropské Unie.

V Milíkově na informační tabuli přitloukají nepřehlédnutelné dámy ze Stříbra informaci o nebezpečném a jedovatém odpadu. To kladivo v jejich rukách bolelo i v klidu. Ne, nejde o mačistickou poznámku o nešikovnosti žen. Ani omylem. Jde pouze o konstatování, že tyhle dvě holky byly děsně, ale fakt děsně nešikovné. Pak sedly do škodovky a odjely. Sedli jsme si poblíž kontejnerů a dali si svačinku. Při rozbalování pokladů jsem například objevil mezi igelitovými pytlíky i úplně zelenej chleba, kterej jsme si nabalili s Roušovnou už v pátek večer, tedy před týdnem. Och, jak se mi zlehčil bágl.

Pokračujem podél TÉ MŽE dál.

Další nenaplněným snem poutníků byl nefunkční hostinec U šumné vody. Název parádní, protože Mže tu fakt šumí a eště ke všemu to tu fakt je šumné.

Místní osady jsou taková klasika. Drsný humor stárnoucích pardálů a šerifů, kteří se tu schází víkend co víkend již šedesát let, z laviček se zvedají čím dál obtížněji, ale láska ke kořalce neumírá.

Hodně si potrpí na neotřelou výzdobu. Gábina řeší problém jakési rodinné oslavy, které se po čundru musí zúčastnit. Měla za úkol sehnat někde trpaslíka - hastrmana, ale tenhle byl prej byl taky dobrej, jenže krást neumí nikdo z naší partičky. Takže soryjako.

Na kamenité cestě se rozdováděli motýli. Konkrétně bělásci řeřichoví. Ti s oranžovejma výsostnejma znakama na křídlech jsou samečkové. Samičky, v tomto konkrétním případě jedna samička, byla vyzdobená spíš černobíle, až skoro nudně.

Prostě jaro je trošku rozdivočelo. Jedna holka a dva ogaři, to nemůže dopadnout dobře. A nebo jo, protože holka je tak trochu do větru.

Chvilku jsem váhal, jestli mám hrát roli paparačiho, nechtěl jsem, ale to samo. Neměli chvilku klidu.

Mže se líně vlní, lehce vrní přes kamení a všecko okolo řeky je svěží a zdravě vlhké. Tady by se Olině kašlalo jedna báseň.

Dostáváme se do stísněnější a vlhčí části pěšiny. Jakási velikánská baba (a že jich tu po okolí je) nás s košíkem v ruce varovala, že to bude hodně do kopce, ale teď že to je jen mokré a bažinné. Tady trampíci posedávají v tiché úctě a vzpomínají na ty, kteří už mezi nimi nejsou.

Ale tomu andílkovi je to asi úplně putna. Tak jsme pietně sežrali nějakou müsli tyčinku a brodili se dál.

Vydrápali jsme se vysoko převysoko nad hladinu řeky.

Je nám dost jasný, že se budeme muset zase zdrásat dolů k hladině.

Ta dnešní etapa byla fakt nějaká krátká, protože jen co jsme se sesunuli zpět k řece, objevila se první stavení, jejichž poštovní adresa už obsahuje Stříbro.

Na louce nás děsí ubytovací buňky z dob normalizačních. Ale tady my bydlet nebudeme, Honza nám totiž zamluvil nocleh v jakémsi Chánově, či co. Teda my tomu tak říkáme a čekáme s obavami, co nás čeká. Dycky Most, Dycky Chánov. Dycky Stříbro.

Jo, tohle už je fakt doopravdický Stříbro.

Tříděný odpad dorazil do cíle dnešní etapy.

Já jsem trošku kecal, nebydlíme v Chánově, jen ta ubytovna, ten penzion se jmenuje Chanos, což nás trošku mate. Přišla paní domácí, sepsala s náma protokol, opsala údaje z občanek, předala klíče a poradila, spíš neporadila, kam se dá jít na večeři. A taky jsme si objednali na ráno snídani.

Vyrazili jsme do města. Stříbro je malebné. Kronikář Václav Hájek z Libočan v Kronice české uvádí, že město Stříbro založil roku 1131 český kníže Soběslav I. No a jak už to tak chodí v dějepisectví, jde opět o zprávy neověřitelné. Radnice však je renesanční, o tom se nikdo nedohaduje.

Mariánský sloup se 14 patrony od sochaře Lazara Widemanna z roku 1740. Stříbro bylo osídleno před válkou převážně Němci, tak bylo v roce 1938 připojené k nacistické německé říši. Po válce se karty obrátily, původní obyvatelstvo vyhnáno a nahrazeno výhradně obyvatelstvem českým.

Ten pozdní oběd jsme nakonec vyřešili po svém a na rady místních jsme nedali. Taková echtovní poctivá velikánská hospoda, personál šedivý v obličeji z nedostatku slunce a nadbytku kořalky, však obsluha přímo vzorná. Neměli ani jídelní lístek, tak nás odkázali na infoceduli. Vyfotil jsem ji a u stolu jsme pomocí moderních technologií ten jídelák probírali. Nakonec jsme si dali všechny položky. Pán od pípy nám doporučil, ať chvilku posečkáme, že se už řítí paní majitelka a ta že má velkej přhled o knedlících a porcích.

Já jsem si dal guláš. Vybornej. Pivo mi taky chutnalo.

Pane profesore, už je čas. Oběda.

Zatímco jsme si plnili teřichy, venku se schylovalo k...

... pouličnímu sexu.

Po obědě jsme se šli ještě pocourat po městě.

Když prý projdeme touto branou, dojdeme k jakýmsi vodopádům. V tom automatu jsem si doplňoval hotovost, protože ne vždy se tu dá platit kartou.

Ti dva chasníci nad branou se tváři rozpačitě, když jsme mluvili o vodopádu.

Honza musel na mapě chytrýho telefonu zjistit podrobnosti okolo toho utajenýho vodopádu

Pěšinka nás nakonec k tomu zázraku dovedla. Stříbrské vodpády v celé kráse a parádě. Přemýšleli jsme s Honzou, jak asi dlouho bude trvat, než se tohle rozroste třeba do velikosti vodopádů Viktoriiných. Nakročeno mají dobře, chce to jen čas.

Co to je za ptáka, jsme se taky nedokázali shodnout.

Zatímco Gábi, Ála, Ladys a já jdeme najít nějaké místo, kde společně povečeříme, vyrazil Honza na nádraží pro Ilonu a Petra.

Honza K. doplnil naši sbírku kanálů o stříbrské modely.

Ve Stříbře jsou i ty dekly kanálový asi stříbrný.

Rozhodli jsme se nakonec pro tu doporučovanou restauraci Avon, o které tu všichni místní básní a básnili. Věřte nebo ne, zase nějakej učitelskej dýchánek. Nebo spíš spolužáci po sto letech. Zdaleka nebyli tak hluční jako ti v Tachově. Marně se pokouším vzpomenout, co jsem si to v tom Avonu dal k večeři. Jdeme do Chano..su na pokoj.

Kolem jakéhosi památníku, kterej je ale utopenej ve tmě, tak si ho fotím jen já.

Na trojce je mejdan. Ochutnali jsme jednu velmi dobrou a podařenou českou kořalku. Rum Republika. Fakt dobrý pití. Pak už jen stříbrná noc, ráno snídaně a etapa šestá...

Réza a Honza už mají ve svejch nohách už 1000 mil, a k tomu třetí výročí svatby, tak gratulujem.

A ještě Tibor v Ostružné:

Babiš: „Řešíme všechny otázky, naposledy jsme to řešili na celostátním sněmu hnutí ANO,
kde jsme zanalyzovali různé platformy řešení."

PRÁZDNINY JSOU ASI PRO VĚTŠINU

babiček a dědečků ve znamení hlídání vnoučat.
Kiki a Vincent u nás byli na začátku minulého týdne a ve spojení s triem malých Cacků působili docela slušnej průvan.

Johanka je už samostatná jednotka a je ve střehu obzvlášť když přijde tata Lukáš a donese jídlo.
Sáček s rohlíky byl okamžitě její...

Holky se rády fotí!

Toník s Vincentem se tentokrát věnovali výzkumným činnostem. Blato, to je vono!
Jerka spravil vozík a pomocí Lukáše ho postupně všichni vyzkoušeli.

Jeden den jsme je vzali do oslavanského Permonia, kde jsme potkali docela dost prarodičů v podobné situaci

Příjemně nás to tam překvapilo, mají to vymyšleno tak geniálně, že se tam děti nenudí, programy jsou připravené pro všechny věkové skupiny.

Hlavu jsme si lámali s nimi a bylo to dobrý!!!

Strávili jsme tam 6 hodin a jediná míň pozitivní věc byla ta, že od té doby nemáme Vincentův klobouk, na kterým si zakládal. "To je slušnej klobouk, víš?" - tak mně ho představil. No a teď je fuč, už jsme zkoušeli hledat i pomocí telefonu a nic...

Třeba se ještě někdy někde objeví..

O VÍKENDU JSME KONEČNĚ
vyjeli kolmo sami dva! Dali jsme ráno cestu vlakem do Žďáru, kde se nám onehdy zalíbila cyklistická stezka okolo Sázavy. O půl desáté už jsme jeli po ní a užívali si všechno, co ke kolům patří.

Foťák jsem nechala doma, takže sem tam jsme něco zdokumentovali chytrým telefonem,
ale moc jsme to nepřeháněli.
Dojeli jsme do vesnice Sázava, za kterou začíná úplně nóblová stezka, kterou vybudovali na místě bývalé železniční trati. Tu cestu si užívali lidi na kolech, bruslích, kolečkových lyžích a třeba i s kočárky. Skoro 10 km krásnou přírodou po hladké silničce uteklo jako nic, vedlo to až do Přibyslavi.
Dali jsme oběd a pak na radu pana Klementa jsme zkusili jet po červené turistické značce. Ta už byla podstatně napínavější. Byly tam krásný obrázky,

ale často stěhování kola vzhůru i dolů.

Nechyběla ani kopřivová pole a když stezka vedla asi metr od Sázavy, podjelo mně kolo a já se zřítila pod jeho váhou pěkně na kopřivy a skončila jsem s hlavou a půl tělem do pasu ve vodě. Ani nevím, jak se to stalo, ale mobil jsem stihla držet nahoře, naštěstí tam nebyla žádná hloubka a tak se mně podařilo vyhrabat samostatně. Jirka mě pak našel, jak jsem se pucovala a prohlížela si kopřivové mapy na všech končetinách. Až do večera mně mravenčily nohy i ruce, ale dalo se to přežít, asi je to i zdravý!
Dotrmáceli jsme se až do Havlíčkova Brodu, kde jsme si dali zaslouženou Plzeň.
Na náměstí!
A jelikož nebylo pozdě, riskli jsme to ještě dál po červené. Sice okolo Sázavy, ale opět vzhůru dolů, takže v Okrouhlici (narodil se tam Jan Zrzavý, jak jsme zjistili) na mě přišla krize. Naštěstí v hospodě měli halušky se zelím. Majitelem byl Vietnamec a tvářil se, že by nás v nejhorším nechal i přespat. Jenže kombinace halušek, desítečky a tonicu zabrala a tak jsme dali ještě pokračování s tím, že Jirka domluvil mobilem nocleh ve Světlé nad Sázavou.
Chybělo už jen 9 km, dali jsme si proto ještě další cestu po červené. S podobným průběhem, ale už bez pádu do Sázavy. Jen v závěru cesty to vypadalo, že neprojdem a mě začaly přepadat chmury, že se snad budeme muset vrátit! Možná 100 m bylo úplně neprůjezdných, protože tam byly napadané kmeny - zřejmě důsledek kůrovcové kalamity. Ale že by někde před tím bylo aspoň varování, to ne..
Naštěstí díky Jirkovi jsme to nakonec překonali, sama bych moje kolo asi přes ty kmeny nepřestěhovala.

Toto už je pohled nazpět. Já jsem nesla jen tašky.. Jirka pak překonal celý úsek podruhé se svým velocipédem.

Toto si zdokumentoval sám.

A tady přišel ke slovu zase můj chytré mobil..
Nakonec jsme nocleh ve Světlé stihli ještě v pohodě a hlavně za světla.
Ten den vydal asi tak za tři, mám v hlavě tolik obrázků!
Neděle dopoledne byla deštivá a tak jsme využili dostupnost Posázavského Pacifiku a svezli se s ním do Kácova. Kdysi dávno jsme tam byli na výpravě okolo Sázavy, ale opačným směrem. Tenkrát si tam Jerka roztrhl nohu a jeden šikovný pan doktor v Ledči nad Sázavou mu to krásně sešil.
Pamatovali jsme si tu krajinu ale jinak. Teď tam přibylo táborů, kempů, je tam skoro až nepříjemně zalidněno. A proslulá zastávka Stvořidla - to je teď jeden óbrovskej, rozlehlej kemp, kde je plno lidí a aut. To by se pan Foglar asi docela rozesmutnil.
Do Kácova jsme přijeli brzo, nějak jsme si nedomysleli, že bude všude ještě zavřeno. Seděli jsme v dešti pod slunečníkem před zavřenou hospodou a neměli ani vodu. Pak nám jedna dobrá duše sdělila, že kus dál u kostela je Vietnamec a má otevřeno. Vydali jsme se tam, ale asi po 30 metrech jsme naráz objevili krásnou kavárnu s milou obsluhující slečnou a tak se nám přece jenom v Kácově podařilo posnídat. Pořádná konvice čaje, štrůdl a taky raw dort - hned se to všechno značně zlepšilo, jak by řekl stréc Ruda.
Dočkali jsme se i otevření pivovaru, takže jsme o nic nepřišli.
Cesta vlakem nazpět byla pohodová, přijeli jsme do Kr. Pole a ještě se stačili unavit při cestě kolmo do Slatiny. Bylo to výživné a pravdu mají ti, kdo dělají víkendové výlety pravidelně! Budeme na tom muset začít taky pracovat.

Semafor slaví letos 60 let a paní Olga Sommerová se chystá natočit film o Jiřím Suchém. Takový projekt ráda podpořím, Jiří Suchý byl vždycky svůj, ať se okolo nás dělo cokoliv. Jeho poetika nás od začátku oslovovala a provází doposud. Slyší na ni mladí - to se mně potvrzuje každým rokem, když jim přináším úpravy semaforských písní. Věřím, že si tento pán a jeho tvorba takovou poctu zaslouží. Pokud jste na tom podobně, přidejte se na hithitu:
Fotka z podzimu 2010 - pan Suchý zpíval v Dělňáku na Jamborové mimo jiné i s našimi studentkami písničku "Tento týden v pátek". Všechny tyto slečny už můžete vidět v nejrůznějších představeních v Brně a v Praze, toto letí!

Flétnistka Martina Komínková připravuje zajímavý projekt, který je možno podpořit na Hithitu. Fandíme jí!!!
Kdo chce vědět víc o Martině, račte vstoupit na její stránky!
www.martinakominkova.cz
www.flautasdecolores.cz

Přátelé,
neustále se něco nového děje a chystá - nejen pro vás ale i pro vaše ratolesti. Už se otevírají výtvarné dětské dílny na léto, na které se děti už můžou hlásit a zároveň je ještě pár posledních míst na některé jarní dílny pro dospělé (pro děti je na jaře ještě možnost nahlásit se po roce na Cameru obscuru do krásné vily Tugendhat!). Také poslední dvě místa na opravdu jedinečnou zážitkovou dílnu v Rumunsku s Jindrou Štreitem. A mnoho dalších akcí v Komoře! Tak tedy vybírejte, ptejte se a hlaste se. Budeme rádi.

Srdečně,
Gabriela Kolčavová

5.8. - 9.8. 2019
SVČ LUŽÁNKY
VÝTVARNÝ TÝDEN PRO DĚTI
Nové nápady pro další ročník již tradiční dílny určené pro všechny děti, které rády tvoří. Jako každý rok se ponoříme do malování, kreslení, grafiky, práce s papírem, trojrozměrného tvoření a mnoho dalšího. Úžasnou výhodou Lužánek je možnost často pracovat venku a využívat přímo i lužánecký park.
Cena: 2100Kč

12.8. - 16.8. 2019
SVČ LUŽÁNKY
TVŮRČÍ TÝDEN PRO DĚTI S FOTOGRAFIÍ
I letos je v nabídce dětská výtvarná dílna, která neopomene výtvarné možnosti kresby,malby atd., ale zároveň se zaměří především na práci s fotografickým obrazem, fototechnikami a dalšími světlocitlivými možnostmi tvoření.
2100Kč

19.8. - 23.8. 2019
ZUŠ BOSKOVICE
VÝTVARNÝ TÝDEN PRO DĚTI
Nové nápady pro další ročník již tradiční dílny určené pro všechny děti, které rády tvoří. Jako každý rok se ponoříme do malování, kreslení, grafiky, práce s papírem, trojrozměrného tvoření, fotografie a mnoho dalšího. Co nám počasí dovolí, budeme pracovat venku.
Cena: 2100Kč

Pokud byste rádi nedostávali tento informační email o tvůrčích dílnách, prosím napište na tuto adresu email s předmětem ODHLÁSIT.

Komentovaná procházka
BRNO ART OPEN 2019 / Jsem závislý objekt
25.7.2019 17 h
Komentovaná procházka Brno Art Open s kurátorským kolektivem Café Utopia
Sraz účastníků před Domem umění města Brna, Malinovského náměstí 2.

KURZ TVOŘIVÉHO “NICNEDĚLÁNÍ“
5.8.-10.8. a  21.8.-25.8. 2019 www.podsaumburkem Rajnochovice

Motto : “Stát se může cokoliv-něco se stát musí“/ P.Brook/

Filosofií kurzu je překvapení a síla okamžiku. Nenásilná a zábavná forma objevování skrytých možností. Je vhodný pro uchazeče o studium na divadelních školách, divadelníky i zájemce jiných profesí, všechny kdo si chtějí rozšířit obzory, či spojit odpočinek s kreativní „prací“. Kurz je esencí různých metod a mých dlouholetých hereckých, režijních a pedagogických zkušeností. Podrobné informace o ceně a průběhu na  hukalka55@gmail.com